Cultureel ondernemerschap als antwoord op bezuinigingen

Het zijn roerige tijden. Met de komst van het nieuwe kabinet zijn vele maatregelen aangekondigd om tot bezuinigingen te komen. Ook op de kunst- en cultuursector zal dit grote impact hebben. Geldstromen die deze sector gewend was, zullen drastisch veranderen in de aankomende jaren. Daar waar veel culturele instellingen eerst voor een belangrijk deel konden leunen op overheidssubsidies, zal dit in de nabije toekomst niet meer zo vanzelfsprekend zijn.

Cultureel ondernemerschap
Hoe ga je hiermee om, wat staat je organisatie te wachten, hoe stel je je op? Beschouwen we dit als een fase van rouw of een fase waarin nieuwe ideeën en kansen geboren worden? In mijn ogen is het belangrijk vooral niet bij de pakken neer te gaan zitten. Laat je niet ontmoedigen door de maatregelen die de overheid nu treft, maar ga op zoek naar de kracht van je eigen organisatie.

Het omgaan met deze nieuwe financiële situatie vereist creativiteit en wellicht ook een herpositionering van culturele instellingen. Hoe dan ook: het moment lijkt rijp voor de herintroductie van cultureel ondernemerschap.

Stappenplan fondsenwerving
Fondsenwerving zal een belangrijke rol gaan spelen bij het aanboren van nieuwe geldbronnen. Maar waar te beginnen? Hieronder op hoofdlijnen de eerste stappen die van belang zijn bij het inrichten van gedegen en professionele fondsenwerving door uw organisatie:

1. Omschrijf concreet waar uw (geld)behoefte ligt
Waar staat uw organisatie voor? Formuleer daarnaast op aansprekende wijze waarvoor u geld wilt werven en wees daarbij helder en concreet. Wijs uw lezer op de urgentie van de uitdaging waar u voor staat en geef aan welke oplossingen mogelijk zijn. Illustreer uw behoefte op verschillende manieren: niet alleen een sterk verhaal, maar ook financiële onderbouwing in de vorm van een begroting van kosten en baten en bijvoorbeeld visuele ondersteuning met foto’s of video’s.

2. Breng uw doelgroepen in kaart
Creëer een overzicht van potentiële bronnen waar u met een giftverzoek terecht kunt. Breng hierin een duidelijke rangorde aan: welke groepen / personen / bedrijven / fondsen kunt u direct benaderen, welke moet u eerst wat meer kennis laten maken met uw organisatie, welke kunt u persoonlijk benaderen, welke beter in groepsverband. Realiseer u dat u waarschijnlijk uw beste gevers al kent: zij bevinden zich o.a. in uw bezoekersbestand of vriendendatabase.

3. Friendraising before fundraising
Een goede relatie gaat altijd vooraf aan een gift. Een relatie die gebaseerd is op een inhoudelijke ‘klik’, wederzijdse belangen, op vertrouwen. Wees hiervan bewust op het moment dat u contact wilt gaan maken met de door u gedefinieerde doelgroepen: focus niet direct op het stellen van uw giftverzoek, maar richt u zich ook op het aangaan van een goede relatie. Luister goed naar uw potentiële gever, om zo af te tasten op welke manieren u tot een (structurele) samenwerking kunt komen.

4. Toon uw dankbaarheid
Hoe hoog de nood ook moge zijn, het ontvangen van een gift is niet vanzelfsprekend. Op het moment dat een persoon of organisatie steun wil betuigen aan uw cultuurinstelling, is het van belang dat u hiervoor op gepaste wijze uw dank betuigt.

5. Focus op het onderhouden van de relatie
Uw relatie houdt niet op na het ontvangen van de gift. Sterker nog, bestaande gevers zijn de beste prospects van de toekomst. Daar gaat u dus zorgvuldig mee om. Zoals u ook met uw beste vrienden zou doen. Blijf u gevers regelmatig ontmoeten, nodig hen uit voor belangrijke gebeurtenissen en laat ze delen in uw successen.

Om met de sector mee te denken, hebben wij speciaal voor culturele instellingen een training ontwikkeld. Start snel met de 5 basis stappen van fondsenwerving en begin het nieuwe jaar met het goede voornemen gevers structureel aan uw organisatie te binden.

De training vindt plaats op 20 januari 2011, ten kantore van Nassau (Amsterdam) van 9.30 - 16.00 uur. Inschrijven kan via het sturen van een bericht naar vera@nassau.nu of het bellen naar (020) 535 68 33.

1 opmerking:

  1. Anoniem1/4/11

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen