Kijken met de ogen van een major donor




De afgelopen twee weken zijn 17 fondsenwervers in de huid van een major donor gekropen. Tijdens de gelijknamige training 'Kruip in de huid van een major donor', die ik samen met filantropisch adviseur Diana van Maasdijk organiseerde, leerden de fondsenwervers denken, doen, onderzoeken en beslissen zoals grote gevers dat ook doen. Het leverde veel nieuwe inzichten voor hen op.

“Het ‘kruip in de huid van…’ krijgt echt vorm en helpt je de stap te zetten om niet alleen vanuit de eigen organisatie te denken.” - deelnemer

Het doel van de dag was om goede doelen – of liever nog: je eigen organisatie – te bekijken, met de ogen van een grote gever. Zoals Marcel Proust ooit zei: “The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes.” Want, het is best lastig om niet vanuit je eigen doelstellingen, je eigen targets, je eigen jargon te denken. Een opmerking die een grote gever onlangs tegen me maakte, dekt eigenlijk het beste de lading:

“Ik heb er een hekel aan een ‘prospect’ genoemd te worden. Waarom laten ze de noodzaak om geld te vinden in de weg staan om een relatie met mij op te bouwen? Als ze deze oprecht met me aangaan, komt het geld vanzelf wel. Ik zie het zelf meer als een partnership, want ik heb zoveel meer te bieden dan alleen mijn portemonnee. Zonder relatie, zullen ze nooit weten of ik een mogelijk nieuw bestuurslid ben, een waardevolle vrijwilliger of misschien degene die ze in contact kan brengen met die ene persoon met wie ze al zolang contact willen.”

De uitdaging lag tijdens de training dan ook in het letterlijk verplaatsen in de major donor: na het gebruikelijke voorstelrondje werd iedere deelnemer voor de rest van de dag omgedoopt tot de want-to-be-filantropen mevrouw Van der Werf, de heer Akkerdas en het echtpaar De Vries. Aan de deelnemers de schone taak om deze fictieve karakters, met behulp van verschillende opdrachten, hun geefdoelstellingen en –motivatie in kaart te brengen en aan het einde van de dag één of meerdere goede doelen te selecteren die het beste bij hun persoonlijkheid paste.

Deze exercitie leidde tot vele eyeopeners bij de deelnemers, die ik graag ook met andere fondsenwervers deel:
• Het kost behoorlijk veel tijd om als major donor de juiste informatie over een geschikte organisatie of project te vinden, we moeten hen veel gemakkelijker maken en hen beter ‘servicen’.
• Onze organisatie moet veel proactiever in contact komen met adviseurs van major donors, ik heb het belang van deze partijen onderschat.
• Het werven van grote giften is niet alleen iets wat aan mij verbonden is, het ‘delegeren’ van prospectportfolio’s onder collega’s kan tot nieuwe inzichten en betere relaties leiden.
• Nooit geweten dat de 80/20-regel ook van toepassing is op gesprekken met major donors. Het is best lastig om 80% van de tijd te luisteren in plaats van te praten, maar dat ga ik nu zeker oefenen!

Wil je je ook een dag verplaatsen in de wereld van major donors, zodat je je eigen organisatie en grote giftenstrategie hierop kunt laten aansluiten? Er zijn twee nieuwe trainingsdata geselecteerd, waarvoor je je kunt aanmelden:
• Donderdag 16 juni 2011, 9.30 – 16.30 uur
• Dinsdag 13 september 2011, 9.30 – 16.30 uur

Meer praktische informatie over de training en aanmelden vind je op op deze pagina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten